Welke pagina’s heb ik nodig om te zorgen dat mijn website mij aan klanten helpt? En wat kan ik beter niet doen?
Herkenbare vragen? Ik ga ze hier voor je beantwoorden.
Niet elke website vraagt om dezelfde pagina’s. De website van een coach is anders dan van een vakantieblog. Ook is de website van een zelfstandige anders dan van een groot bedrijf.
Hieronder ga ik beschrijven wat nodig is voor een zelfstandige of klein bedrijf om als coach of therapeut klanten naar je toe te krijgen. En ik vertel je meteen wat je vooral niet moet doen, maar wat ik (helaas) toch vaak nog zie op internet.
Dit is een wat langer verhaal, maar ik wil volledig zijn, zodat je ermee aan de slag kunt.
Home
De eerste pagina die je moet hebben is natuurlijk je home-pagina. Dit is je belangrijkste verkooppagina en gericht op het product of dienst dat je het meeste verkoopt, dus waar het grootste deel van je doelgroep in geïnteresseerd is. Dit is dus ook de belangrijkste pagina om te optimaliseren voor bijv. Google. Wat zet je dan op je home-pagina? Hetzelfde als op een verkooppagina, dus laten we daar snel naar doorgaan.
Verkooppagina’s/landingspagina’s
Behalve je home-pagina zijn je meeste verkooppagina’s verborgen voor Google. Je leidt mensen hier naartoe via specifieke kanalen, zoals een advertentiecampagne op Facebook of in e-mail. Deze pagina’s worden ook landingspagina’s genoemd, omdat mensen daarop op je website landen, vanuit een ander kanaal.
Je gebruikt een landingspagina om een zo naadloos mogelijke integratie te hebben met je campagnes, dus met bij elkaar aansluitende teksten en beeldmateriaal.
Wat komt er dan op zo’n pagina? Daar kan ik een nieuwe blog over schrijven, dus ik beperk me hier tot de belangrijkste elementen:
- Welk probleem los je op
- Voor wie los je dat probleem op
- Hoe los je dat op
- Wat is het resultaat
- Waarom zouden ze naar jou luisteren als het om dit probleem gaat
- Testimonials – Wat zeggen tevreden klanten ove je en je product/dienst
- Praktische informatie (wat kost het, hoe lang duur het, wanneer is het, etc.)
- Opvallende knop om aan te melden of te kopen
Opt-in
Een belangrijk onderdeel dat je zou moeten hebben is je opt-in (ook wel lead magnet genoemd). Dit is een e-boek, video, podcast of andere manier van direct toegankelijke informatie die je gratis weggeeft. Natuurlijk wel pas nadat mensen je hun naam en e-mailadres gegeven hebben. Hiermee leren mensen jou en jouw product/dienst kennen en je krijgt de mogelijkheid ze te mailen, waardoor je ze bij je kunt betrekken en ze je nog beter gaan leren kennen, zodat ze uiteindelijk van je gaan kopen.
De pagina van de opt-in is eigenlijk een hele korte verkooppagina. Je spreekt je doelgroep aan en benoemt kort het probleem dat je in je opt-in aan de kaak stelt en wat het resultaat is dat ze met je opt-in kunnen bereiken. Plus natuurlijk een mooie afbeelding van je opt-in en een kort formulier om hun naam en e-mailadres achter te laten. Deze formulieren kun je meestal door je autoresponder- of nieuwsbrief-dienst laten genereren, waardoor er automatisch een bevestiging gevraagd wordt (wettelijk verplicht) en vervolgens de opt-in naar dat e-mailadres toegezonden wordt.
Wie ben ik / wie zijn wij
Mensen weten graag met wie ze contact hebben, dus laat hier je gezicht zien, letterlijk en figuurlijk. Zorg dat er een foto van jezelf staat, wat je missie is, wie je helpt, waarmee en waarom. Laat je bezoekers ervaren dat je hen begrijpt, omdat je hun probleem ervaren hebt, maar ook dat je daar een oplossing voor hebt.
Zet hier geen lijst met diploma’s neer of bij welke beroepsvereniging(en) je aangesloten bent. Bezoekers willen weten wie jij bént en niet wat je aan de muur hebt hangen.
Belangrijk hierbij is om het relevant te houden voor deze website en het product of de dienst die je hier aanbiedt.
Contact
Je wil natuurlijk dat mensen contact met je opnemen. Dat is de belangrijkste functie van deze pagina. Wees hier volledig, dus zet je adres, e-mailadres en telefoonnummer neer. Bij voorkeur voeg je ook een contactformulier toe. Mijn ervaring is dat met een contactformulier ongeveer 50% meer mensen contact opnemen!
Deze pagina is ook de plek voor al die droge zakelijke informatie: kvk-nummer, btw-nummer, rekeningnummer, aansluitnummer beroepsverenigingen, etc.
Blog
Erg belangrijk: Deel je informatie. Daarmee gaan mensen je leren kennen en je vertrouwen. Zonder vertrouwen nemen ze niets bij je af.
Ik noem hier een blog, maar dat kan natuurlijk ook een vlog of podcast zijn, afhankelijk van wat bij jou en je publiek past.
Zorg dat je regelmatig nieuwe informatie deelt, nieuwe kennis weggeeft. En met regelmatig bedoel ik met een vaste regelmaat, dus bijvoorbeeld wekelijks of elke 2 weken.
Optioneel: Aanbod
Deze pagina is alleen nuttig als hier ook bij elkaar passende producten of diensten op staan. Dus heb je een home-pagina voor een ontspanningsmassage dan kun je op deze aanbodpagina de verschillende ontspanningsmassages neerzetten, maar niet dat je ook relatietherapie geeft.
Optioneel: Testimonials
Ook wel reacties, ervaringen of aanbevelingen genoemd. Als het goed is staan de belangrijkste testimonials en referenties al op je home-pagina en verkooppagina’s, dus echt noodzakelijk is dit niet.
En wat vooral niet
Zet nooit een lege pagina neer. Ook een pagina met “inhoud volgt nog” of “under construction” tellen als leeg. Het is erger om een lege pagina te tonen dan om een pagina achterwege te laten. En vaak is het niet nodig. Heb je je “wie zijn wij” nog niet af, schrijf even snel 2 alinea’s over jezelf en je missie. Lukt dat niet, dan laat je de pagina voorlopig weg.
Waarmee begin je
De eerste 3 pagina’s die je moet hebben, voordat je je website “live” zet, zijn: Home (= belangrijkste verkooppagina), Wie ben ik en Contact. Dan komt de blog. Hiervoor heb je nog niets anders nodig dan eenvoudige hosting en WordPress. Dan volgen opt-in en landingspagina’s en hiermee verbind je het met de buitenwereld. De opt-in via je autoresponder/nieuwsbrief en landingspagina’s via je campagnes op bijv. Facebook.
Is dit nog een blog of is het een mini-training geworden? Dat mag jij beslissen 😉 Ik hoop in ieder geval dat dit je op weg helpt naar meer klanten.
En heb je nog vragen aan de hand van dit verhaal? Ik beantwoord ze graag. Stuur ze in een e-mail naar info@web4effect.nl of gebruik het contactformulier.
Natuurlijk kun je ook je vragen hieronder in het reactieformulier stellen.
Warme groet,
Eli