5 elementaire onderdelen voor op je contactpagina

Je ziet tegenwoordig heel veel tips over welke inhoud er op je website moet staan. En toch hebben sommige ondernemers de meest prachtige websites, maar krijgen toch weinig of geen klanten. Hoe kan dat nou? En wat is daaraan te doen? In dit blog geef ik je een paar eenvoudige tips die een wereld van verschil kunnen maken. Geen content, maar eenvoudige gegevens die je in een half uurtje geïmplementeerd kunt hebben.

Tip 1. Telefoonnummer

Zorg dat je telefoonnummer minstens op je homepage en contactpagina te vinden zijn. Nog beter is om ervoor te zorgen dat je telefoonnummer op elke pagina te vinden is, door deze te vermelden in de voettekst of in een zijbalk. Je kunt ook je telefoonnummer klikbaar maken, zodat mensen je direct vanaf de website kunnen bellen met hun mobiele telefoon of op de PC met skype.

Tip 2. E-mailadres

Voor het e-mailadres geldt hetzelfde als voor het telefoonnummer, met als toevoeging dat deze klikbaar moet zijn. Ja, je gaat meer spam krijgen, maar wat is een beetje spam als je er ook meer klanten mee krijgt. En zo kunnen de spamfilter-fabrikanten ook nog wat verdienen. En nee, ik heb geen aandelen.

Tip 3. Contactformulier

Ik heb al veel ondernemers gesproken die denken dat een contactformulier geen toegevoegde waarde heeft. Toch zijn er veel mensen die liever even snel het contactformulier invullen dan kun mail opstarten. Om de cijfers van een massagepraktijk er eens bij te halen: Het eerste contact wordt in ongeveer een derde van de gevallen via telefoon gelegd, een derde via e-mail en nog een derde via het contactformulier!

Tip 3a: Zorg er ook wel voor dat je contactformulier werkt en een melding geeft als het bericht verzonden is.

Tip 4. Adresgegevens

Zorg dat je adresgegevens vindbaar zijn, zelfs als je geen winkel hebt en geen klanten thuis ontvangt. Het wekt vertrouwen en er zijn ook steeds meer mensen die “lokaal” belangrijk vinden en dus voorkeur hebben voor bedrijven in de buurt.

Tip 5. Bedrijfsgegevens

Het vermelden van je KvK-nummer en je BTW-ID (als je die hebt) is ook weer zoiets simpels dat je helpt om het vertrouwen van de klant te winnen. Simpel gezegd laat het zien dat je ondernemer bent en geen hobbyist. En dat je je zaakjes op orde hebt.

De eerste drie tips hebben te maken met het je klant makkelijk maken om contact met je op te nemen, nadat je ze eenmaal overtuigd hebt om je product of dienst af te nemen. De laatste twee draaien om het vertrouwen van de klant te winnen (of in ieder geval niet te verliezen).

Heel officieel zijn een aantal van deze gegevens zelfs verplicht, zoals je vestigingsadres, KvK-nummer en BTW-ID. Wil je betalingen met iDeal kunnen ontvangen, moet je ook minimaal twee manieren op je website hebben staan dat mensen contact met je kunnen opnemen, bijvoorbeeld telefoonnummer en e-mailadres.

De implementatie is simpel, dus doe het vandaag nog!

Ik wil graag afsluiten met een vraag voor mijn volgende blog: Over welk onderwerp zou je meer informatie willen? Laat het me even weten via de mail: info@web4effect.nl.