De 5 grootste website valkuilen

Dat je een website moet hebben, zodra je iets doet als zelfstandige of bedrijf, daar is iedereen het wel over eens. Daarna wordt het lastiger, zeker als je er nog mee moet beginnen.

Maar voordat je kunt beginnen, is het handig om eerst een aantal valkuilen te kennen, zodat je die kunt omzeilen. Een aantal van deze valkuilen ben ik zelf ook keihard ingetuind, dus ik spreek uit ervaring. Dat kan jou dan weer helpen om ze te vermijden.

Ik noem hier de grootste 5 die ik regelmatig tegenkom, zelfs bij internetbedrijven die inmiddels beter zouden moeten weten.

Je website als visitekaartje

Dit werkte in de jaren ’90, maar nu niet meer. Een visitekaartje is namelijk wat je geeft aan het einde van een kennismaking en in die tijd leerden mensen je kennen via een telefoongesprek, presentatie of via drukwerk. Je website kon dus een online visitekaartje zijn.

Tegenwoordig gaat dat niet meer op. Je website is je gesprek met je toekomstige klanten, waardoor ze je gaan leren kennen en vertrouwen. Je moet hun aandacht grijpen en dat doe je nu eenmaal niet met je e-mailadres of telefoonnummer.

Wat dus wel: Je website is je verkoopgesprek.

Je hebt alleen een website nodig

Vaak wordt er nog gedacht dat, als je een website neerzet, de klanten magisch naar je toe komen. In de jaren ’90 en begin ’00 was een website nog magie. Toen kwam het toverwoord SEO. Beide zijn hun magie kwijt. Ze zijn nu normaal en zijn dus beide nodig (andere keer vertel ik meer over SEO). Er is niet meer 1 ding wat je kunt doen en wat de klanten magisch naar je toe laat komen. Er is marketing nodig en contact onderhouden met je (mogelijke) klanten. Denk hierbij aan social media (zoals Facebook of LinkedIn) en je nieuwsbrief.

Wat dus wel: Je website als fundament van je marketing.

Je website moet mooi zijn

Mooi verkoopt niet en een te mooie site kan zelfs afleiden van het verhaal dat je probeert te vertellen. Tenzij je iets met design doet en “mooi” dus een kenmerk van je product is, kun je beter een eenvoudige site hebben met een goed verhaal. Alles wat je op je website aan mooie elementen toevoegt, moeten je verhaal ondersteunen en erbij aansluiten. Oftewel: vorm volgt functie, uitzonderingen daargelaten.

Wat dus wel: Je website moet een goed verhaal hebben.

Je moet alles tegelijk doen

Ik hoor veel mensen, die beginnen met ondernemen en daarvoor hun website en marketing gaan opzetten, dat ze zo veel tegelijk moeten doen. En vaak proberen ze dan ook alles tegelijk te doen. Gelukkig is dat niet nodig en in mijn online training “Hoe je in 4 stappen een website maakt die makkelijk klanten trekt” vertel ik je daarom ook welke stappen je in welke volgorde moet doen. Want er ís een volgorde. Een marathon loop je tenslotte ook niet door alle stappen tegelijk te zetten, maar met steeds een stap tegelijk.

Wat dus wel: De juiste stappen in de juiste volgorde.

Op een gegeven moment ben je klaar

Dit hoor ik mensen nog wel eens zeggen: Ik werk nu hard aan mijn website en als ik daarmee klaar bent, dan… Bij de tweede valkuil gaf ik al aan dat je niet alleen een website hebt, maar ook marketing en bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Die moet je dus al bijhouden. Maar ook je website is nooit af. Waarom niet? Omdat jij zelf steeds verandert, je klanten veranderen en de markt verandert. Je website moet hier steeds weer op aansluiten.

Ik heb hier heel erg tegenop gezien, maar ik ben gaan merken dat ik dit juist leuk vind. Het is namelijk het constant in gesprek zijn met je bezoekers en klanten. En ik ben graag in gesprek.

Wat dus wel: Aan je website blijven werken.

En dan verder

Nu je weet wat je niet moet doen is het ook goed om te weten wat je wel moet doen. Dit leg ik uit in mijn gratis online training “Hoe je in 4 stappen een website maakt die makkelijk klanten trekt”. Wil je deze ook live volgen, schrijf je dan in door hier te klikken.

En ken je zelf nog meer valkuilen en misverstanden dan ik hier noem, deel ze dan hieronder in het commentaarveld, zodat je anderen ook kunt helpen die te voorkomen.

Warme groet,
Eli

Plaats een reactie